Resmi Gazetede yayımlanan "Şehir İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve Yapımına Dair Yönetmelik"e göre bisiklet yoları, mavi renkte olacak , kaldırımla aynı veya üst seviyede olamayacak. Ayrıca bisiklet yolları otobüs durağı arkasından ve durağa 200 santimetrelik mesafe bırakılacak şekilde uygulanacak. Mevcut bisiklet yolları 5 yıl içerisinde bu yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının hazırladığı Türkiye'nin ilk Bisiklet yolu yönetmeliği resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Mevcut bisiklet yolları 5 yıl içerisinde bu yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilecek.
Bakanlığın hazırlamış olduğu "Şehir İçi Yollarda Bisiklet Yolları, Bisiklet İstasyonları ve Bisiklet Park Yerleri Tasarımına ve Yapımına Dair Yönetmelik" resmi gazetede yayınlanarak bugün yürürlüğe girdi. 7 bölüm halinde yayınlanan yönetmeliğe göre bisiklet yoları ulaşım noktalarını ve yerleşim yerlerinin merkezi bölgelerini birbiriyle irtibatlandıracak bir ağ oluşturacak, başlangıç ve varış noktası arasında kesinti olmayacak şekilde tasarlanacak.
Bisiklet yolları, ulaşım merkezleri ile yerleşim yeri merkezlerini birbirine bağlayacak şekilde planlanacak.
Yol yüzeyi seviyesinde ya da yol yüzeyi ile kaldırım seviyesi arasında olabilecek bisiklet yolları, kaldırımla aynı veya üst seviyede olamayacak. Yenilenebilir enerji kaplamalarının kullanımına olanak sağlanacak.
Otobüs duraklarında bisiklet yolları taşıt yoluna taşmadan, durak arkasından ve durağa 200 cm’lik mesafe bırakılarak yapılacak.
Eğim, bisikletliyi tehlikeye sokmayacak şekilde en çok %4 uygulanacak ve dik eğimle geçilmesi gereken durumlarda, bisiklet yolu genişliği artırılarak bisikletlilere ekstra manevra yapabilecekleri alan bırakılacak.
-Bisiklet yolları mavi renkte olacak
Renklerinin mavi olacağı bisiklet yolları kent bütünündeki ulaşım sistemleri ile uyumlu olacak. Ayrıca, güvenliği sağlayacak trafik işaret ve işaretlemeleri ile sinyalizasyon sistemleri oluşturulacak. Mavi rengin seçilmesinin sebebi ise fark edilebilirliğin arttırılması.
Üniversitelerde bisiklet yolları yurt ve eğitim binalarını birbirine bağlayacak şekilde tasarlanacak. Kampüs içi ulaşımda bisiklet özendirilecek.
Bisiklet yolu ve bisiklet yolunun güzergâhındaki karayolları ile kesişim noktasında, en az 1/500 ölçekli yol projesi yapılacak, büyükşehir belediyelerinde Ulaşım Koordinasyon Merkezi kurul kararı, diğer belediyelerde ise il, ilçe trafik komisyonu kararına istinaden belediye meclisi kararı ile projeler uygulanacak.
-Her bisiklet yolunun adı ve kodu olacak
Bisiklet yolları ilgili idarece imar planında ve varsa ulaşım ana planında gösterilecek ve her bisiklet yolunun güzergahına bir ad veya kod verilecek. Bu sayede yön ve adres karmaşasının önüne geçilmiş olunacak.
Tek şeritli yapılan bisiklet yollarında, bisiklet yolu şerit genişliği en az 130 cm genişliğinde tasarlanacak ve taşıt yolu tarafında 50 cm genişliğinde emniyet mesafesi bırakılmış olacak. Ayrıca yaya kaldırımı genişliği, bisiklet yolu sebebiyle 150 cm’den daha az olamayacak.
Bisiklet yolu ile motorlu taşıt şeridi arasında ki fiziksel bariyer en az 60 cm genişliğinde refüj ise, en az 10 cm yüksekliğinde olacak.
Bisiklet yollarında hız sınırı azami 25 km/Saat olarak uygulanacak.
Yollara araçların park etmemesi için bisiklet yolu ikazı ve gerekli yerlerde park yasağı levhaları konulacak.
Bisiklet istasyonları ve bisiklet park yerleri uzaktan görünebilir şekilde ve bilgilendirici işaret ve levhalarla tanımlanacak. Ayrıca istasyonlar ve park yerlerine ulaşım dik rampalar ve merdivenler olmayacak şekilde tasarlanacak.
Bisiklet yollarında “Bekleme Alanı” uygulaması hayata geçirilecek bisikletlilere öncelik tanınacak.
Mevcut bisiklet yolları 5 yıl içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilecek.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müdür Vekili Selami Merdin, “yayımlanan yönetmelik ile bisikletlerin ulaşım vasıtası olarak kullanımının yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır. Karayolu taşımacılığı nedeniyle 2013 yılında gerçekleşen 58 Milyon 196 Bin ton CO2 salınımının, % 32,58’i otomobil kaynaklıdır. Otomobillerden kaynaklanan CO2 salınımının yarısının şehir içi ulaşımda meydana geldiği kabul edilir ve şehir içi ulaşımın %10’unun bisiklet kullanımı ile gerçekleştirileceği hedeflenirse; CO2 salınımının kaba bir hesapla 948 Bin ton azalacağı düşünülmektedir” dedi.
03.11.2015 TARİH VE 29521 SAYILI RESMİ GAZETEDE YAYINLANAN YÖNETMELİĞE ULAŞMAK İÇİN LİNKİ TIKLAYIN...